I. Důstojný život pro všechny

Sem vložte podnadpis

I. Důstojný život pro všechny
1. kapitola Programových tezí KSČM pro volby do PS PČR v roce 2021 

a ) Jistá práce a důstojná mzda
b) Důstojný život pro všechny generace
c) Stabilní zdravotnictví a sociální služby
d) Dostupné a kvalitní bydlení pro všechny
e) Konec dluhových pastí


I. Důstojný život pro všechny

Koronavirová krize zvýraznila pravicovými stranami přehlížený fakt, že v ČR stále žije značná část obyvatel s výrazně podprůměrnými příjmy. Mezi nimi jsou i senioři, rodiny s dětmi, rodiče samoživitelé, ale i mnozí pracující nemají ani na základní životní potřeby. Souběžně s oživením ekonomiky je nutná primární pomoc těmto skupinám obyvatel. S občany České republiky se nesmí jednat jako s druhořadými obyvateli EU!


a ) Jistá práce a důstojná mzda

KSČM BUDE PROSAZOVAT

  • Za poctivou práci evropskou mzdu - zvýšení minimální mzdy alespoň na 20 000 Kč (minimální mzdy přiblížit 60 % tzv. mediánu). Říkáme jasné NE pracující chudobě! Příjem z jednoho zaměstnání musí zajistit důstojný život a motivovat.
  • Překonání současného stavu, kdy jsme jen na 45 % mzdového průměru EU, podporu vyjednávací síly zaměstnanců v soukromém sektoru, ukončení mzdového dumpingu a podpora většího růstu mezd v souladu s růstem produktivity práce.
  • Státní podporu mezd v krizových situacích (kurzarbeit).
  • Takový zákoník práce, který bude důsledně chránit zaměstnance a zabrání snahám pravice umožnit zaměstnavatelům dávat lidem výpověď bez udání důvodu.
  • Podporu pracovních míst nejen pro lidi se zdravotním postižením, ale také pro absolventy škol, lidi předdůchodového věku a ženy po rodičovské dovolené.
  • Podporu tvorby pracovních míst ve veřejných službách.
  • Zkrácení pracovní doby na 35 hodin týdně při zachování mzdy nebo alespoň prodloužení dovolené.
  • Povinnost zaměstnavatelů platit příplatky za noční, víkendové a sváteční směny.
  • Zrušení pracovních agentur (zastavit dvojí vykořisťování zaměstnanců). Zprostředkování práce musí být hlavní náplní úřadu práce.
  • Odstranění neoprávněných rozdílů v příjmech žen a mužů za stejnou práci.
  • Přijetí účinných opatření na pomoc rodinám s dětmi včetně těch, které jim umožní lepší sladění rodinného a pracovního života (dostupná zařízení pro děti předškolního věku, pružné pracovní úvazky apod.).
  • Spolu s pomocí firmám, jejichž existenci přímo ohrožují epidemiologická opatření, i důslednou ochranu pracovních míst ve státních institucích, jako jsou např. Česká pošta či České dráhy (ochránit zaměstnance a garantovat služby).


b) Důstojný život pro všechny generace

KSČM BUDE PROSAZOVAT

  • Pravidelnou valorizaci důchodů, sociálních dávek a nemocenské podle skutečného vývoje cen.
  • Obnovení novomanželských bezúročných půjček na vybavení domácnosti, s odpuštěním části dluhu při narození dítěte.
  • Pravidelný růst životního minima.
  • Zachování průběžného financování důchodů, které při adekvátní valorizaci na rozdíl od spoření nepodléhá inflaci.
  • Zajištění dalších zdrojů příjmů do státem zabezpečovaného důchodového systému (určit podíl ze státního rozpočtu na daňovém výnosu).
  • Maximální možný věk odchodu do starobního důchodu na 65 let.
  • Stanovit v penzijním systému základní zajištění seniorů (tzv. minimální důchod) vycházející z minimálního životního standardu důchodců (v dnešním systému odpovídá zvýšení základní výměry důchodu). Celkový důchod by u lidí s plným nárokem (věk, odpracovaná léta a odpovídající výše odvodů na sociální pojištění) na starobní penzi dosahoval minimálně 40 % průměrné mzdy.
  • STOP další liberalizaci a privatizaci sociálních služeb, STOP zvyšování finanční spoluúčasti občanů.
  • Jízdné ve veřejné dopravě zdarma nebo alespoň s výraznou slevou pro žáky základních a středních škol a důchodce nad 65 let (dotace od státu, krajů i velkých měst).
  • Kontrolu čerpání sociálních dávek a zabránění jejich zneužívání. STOP byznysu s chudobou při skupování bytů nebo celých domů, STOP vytváření nových ghett.


c) Stabilní zdravotnictví a sociální služby

KSČM BUDE PROSAZOVAT

  • Ústavou garantovaný solidární systém poskytování kvalitní a dostupné zdravotní péče hrazený z veřejného zdravotního pojištění pro všechny občany.
  • Rovný přístup pacientů k moderní léčbě bez ponižujících sbírek (včetně léčby vzácných chorob) a bez další spoluúčasti pacientů.
  • Svobodnou volbu nákupu léčivých přípravků a očkovacích látek (vakcín) bez politického diktátu EU.
  • STOP všem snahám o další privatizaci zdravotnictví.
  • Vznik páteřní sítě neziskových nemocnic, ambulancí a lékáren.
  • Posílení odpovědnosti státu za zajištění dostupné stomatologické péče pro všechny občany (posílení bonusů od pojišťoven, krajů i obcí pro nové stomatology, mobilní ordinace, v případě nutnosti i zavedení povinnosti absolventů odpracovat několik let v místech, kde není stomatologická péče dostupná).
  • Jednu státní zdravotní pojišťovnu a důslednou kontrolu financování systému zdravotnictví.
  • Stabilizaci systému zdravotnictví prostřednictvím automatického navyšování plateb za státní pojištěnce (valorizace) a podporu nejen státním, ale i krajským nemocnicím.
  • Při pokračování pandemické situace zajistit pro zdravotnická zařízení dodatečné veřejné finanční prostředky na mimořádné výdaje při poskytování dočasně odložené zdravotní péče.
  • Srovnání neoprávněných rozdílů v odměňování a mimořádné ohodnocení "covidových" zdravotnických týmů.
  • STOP byznysu kolem výběru, nákupu a distribuce ochranných zdravotnických prostředků, testů a očkovacích látek.
  • Omezení a kontrolu lobbingu farmaceutických firem, vedoucího k neoprávněnému obohacování na úkor společnosti, kontrolu lékové politiky tak, aby byl zajištěn dostatek léků a vakcín pro občany ČR.
  • Důraz na prevenci (včetně očkování) a zajištění následné, rehabilitační, lázeňské a dlouhodobé zdravotně sociální péče.
  • Bezplatné očkování pro děti.
  • Odpovídající důstojné ohodnocení náročné práce všech zdravotníků i sociálních pracovníků, zlepšení jejich finančních, pracovních a vzdělávacích podmínek.
  • Důraz na zvýšení kvality poskytování sociálních služeb a dlouhodobou stabilitu jejich financování, větší pomoc zdravotně postiženým.
  • Omezení privátních sociálních služeb, podpora zejména těch, které mají veřejného zřizovatele (státní, krajské či obecní).
  • Vytvoření podmínek rodinám k péči o své seniory (zaručení návratu na své pracovní místo).
  • Zachování ústavní péče pro děti do 3 let pod ministerstvem zdravotnictví, dětských domovů, výchovných a diagnostických ústavů pod ministerstvem školství a zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP) pod ministerstvem práce a sociálních věcí. Výrazné početní i finanční posílení dlouhodobé pěstounské a adoptivní péče.


d) Dostupné a kvalitní bydlení pro všechny

KSČM BUDE PROSAZOVAT

  • Státní program výstavby státního, obecního a družstevního bydlení, zejména dostupných bytů pro mladé rodiny nebo pro osamělé seniory. Je reálné stavět až 40 000 bytů ročně, z toho nejméně 5000 družstevních bytů s účastí měst (město poskytne pozemek, získá za něj byty).
  • Dlouhodobou koncepci bydlení jako povinnou součást rozvoje každé obce (zahrnující i spolupráci s družstvy a závazky developerů vůči obci - povinnost poskytnout část bytů obci).
  • Snížení nájemného zejména v obecních bytech s cílem vyvolat tlak na odstranění přemrštěných cen, obecní nájemné by mělo být ekonomické, bez tržního zisku.
  • Objektivizaci cenových map v každé obci i pro potřeby ochrany přiměřeného nájmu - stanovit místně obvyklé náklady na správu bytových domů jako závazný podklad pro určování výše nájemného.
  • Kvalitní zákon o dostupném bydlení včetně systému sociálního bydlení za sociální nájemné.
  • Zdanění kšeftování s byty - výrazně progresivní daň z druhé a dalších nemovitostí kolaudovaných k trvalému bydlení (nikoli k vlastnímu bydlení majitele, ale k dalšímu pronájmu za účelem zisku) a z nevyužívaných stavebních pozemků.
  • Vyvlastnění nevyužívaných a dlouhodobě chátrajících budov ve prospěch obcí, s cílem jejich využití pro výstavbu obecních bytů či jiných veřejně prospěšných zařízení sloužících občanům.
  • Možnosti daňových úlev např. na zateplení bytových domů, zvýhodněných půjček mladým a novomanželům na výstavbu bytu, popř. nevratných půjček na vybavení bytu v případě narození dítěte.
  • Dlouhodobé chráněné bydlení v domech s pečovatelskou službou a domovech pro seniory.
  • Zlepšení nabídky dostupného bydlení bez diktátu bank a developerů, tj. podpora zejména obecní a družstevní bytové výstavby (25 až 40 tisíc bytů ročně s podporou komplexního státního programu).
  • Efektivní využívání evropských fondů pro rovnoměrný rozvoj regionů a výstavbu infrastruktury i bytovou výstavbu. Požadavek výjimky z Maastrichtských kritérií na veřejné investice do dostupného bydlení a jednoduššího čerpání financí z EU pro veřejné i neziskové organizace zajišťující dostupné bydlení.
  • Soustředění podpory bydlení do resortu MMR a Státního fondu podpory investic, včetně prostředků z podpory Zelená úsporám ze Státního fondu životního prostředí. Využít také zákon o podpoře výstavby družstevních bytů ze Státního fondu rozvoje bydlení.
  • Zápis nájmu družstevních bytů do katastru nemovitostí. Družstevní bydlení je mnohem výhodnější, ale až 25 % bytů v domech patřících společenství vlastníků se pronajímá.


e) Konec dluhových pastí

KSČM BUDE PROSAZOVAT

  • Zvýšenou pomoc lidem, kteří se dostali do dluhové pasti v důsledku ztráty zaměstnání či nemoci.
  • Okamžité ukončení všech exekucí vymáhaných na mladistvých na základě dluhů zaviněných nebo neřešených rodiči dětí (neplacení za odpad, neplacení jízdného v MHD apod.).
  • STOP exekučnímu byznysu - systém exekucí převést do rukou státu (specializované soudy).
  • Účinná opatření směřující k postihu lichvářů a spekulantů tak, aby dluh nesměl narůstat o lichvářské úroky a nadměrné sankce. Omezení trhu pohledávek směřujícího k dalšímu zadlužování, zamezení obchodu s chudobou. Posílení odpovědnosti bank i nebankovních institucí při poskytování půjček v případě násobných dluhů.
  • Dodržování rovnosti práv dlužníků a věřitelů. Okamžité zastavení činnosti nepoctivých soudních exekutorů. Zrušení trhu s exekucemi a zavedení teritoriálního principu činnosti soudních exekutorů.