Informace z jednání zastupitelstva hlavního města Prahy

Díky výsledkům posledních voleb
do zastupitelstva HMP není v tomto volebním období v zastupitelstvu HMP jediný zastupitel za KSČM. 
Zde přinášíme některé informace a reakce na interpelace

Postradatelný Hřib
na listopadovém pražském zastupitelstvu

Díky absenci piráta, toho času v křesle primátora, který byl v době jednání zastupitelstva kdesi na konferenci, probíhalo jednání poněkud klidněji. Všichni si odpočinuli od jeho jízlivých poznámek vyvolávající podrážděnou reakci opozice i od demagogických argumentů prošpikovaných urážkami jeho kritiků. Přesto o přestřelky a dlouhé diskuze nebyla občas nouze ani tentokrát. A to už při projednávání programu.

Dopady energetické krize v hlavním městě

Řešit energetickou situaci a její dopady na občany a firmy v hlavním městě chtěli někteří opoziční zastupitelé. Koalice (Piráti - TOP 09 a STAN/Spojené síly pro Prahu - Praha sobě) však návrh nepodpořila. Zřejmě ji nezajímají ani postižení občané ani městské firmy, např. sociální služby, školy a další. Všem se výrazně navyšují náklady na provoz, proto požadavek, aby se v té souvislosti počítalo s navýšením peněz pro ně v rozpočtu hlavního města pro rok 2022, zni logicky. Rada však nereflektovala ani na tento apel ani na další námět, tj. analyzovat situaci, získat data, kolik bude nově elektřina a plyn stát, kolik z nich má smlouvy s PRE a Pražskou plynárenskou, tedy s firmami hlavního města Prahy. Koaličním zastupitelům je, alespoň podle hlasování, úplně jedno, co bude dál. Je jim jedno, že se nárůst cen energií může propsat i třeba do cen jízdného ve veřejné dopravě, že se lidem teď zdražuje všechno, včetně svozu odpadů.

Svoz odpadů podraží

Právě tento problém byl příležitostí pro bouřlivou diskuzi. Ani ta však nepřiměla koalici hlasovat pro jeho projednání přímo v programu a přijmout konkrétní závěry. Přitom na kritický stav ve svozu odpadu v metropoli už upozorňuje kdekdo. Lidem zcela logicky vadí přetékající odpadkové koše, neuklízená veřejná prostranství, nedostačující počet svozů tříděného odpadu, válející se plasty, skleněné láhve a papír u popelnic na mnoha místech v Praze. K tomu od 1. ledna 2022 chystá město novelu cenové vyhlášky, jednoduše řečeno zdražení svozu odpadů. Projednat to má zastupitelstvo v prosinci, to znamená pár dnů před navýšením cen, na něž tak nebude nikdo připraven, SVJ ani občané s tím nepočítají. Mimochodem, pokud bude chtít např. SVJ častější svoz odpadů, aby byl kolem kontejnerů pořádek, připlatí si nemalou částku. Podle jedné ze zastupitelek má jít skoro o 40 tisíc Kč navýšení za 1 kontejner na smíšený odpad (černé popelnice) na sídlišti. Reakce na diskuze na toto téma byla ze strany radních ubohá. Jeden přehazoval problém na druhého, nikdo se nechtěl přihlásit k řešení. Přitom Pražany nezajímá, jestli to má na starosti ten nebo ten. Občané chtějí čisté ulice a pravidelný svoz odpadů za přiměřené ceny.

Mobiliář zastávek MHD

I kolem něho se opět objevila spousta otázek. Jenže ochota řešit je, jaksi chybí. Přitom se neví, kdo se o co bude starat, kdo bude a za jakých podmínek provozovat reklamy, nejasnosti jsou kolem tendru, kolem výstavby nových zastávek městské hromadné dopravy. Tolik proklamovaná transparentnost opět dostává na frak. Není divu, že dochází trpělivost, a to do té míry, že ze strany jedné občanky padl návrh na zařazení bodu o dodržování etického kodexu zastupitelů hlavního města Prahy, především koalice. Jak asi správně tipujete, tento návrh na projednání také neprošel.

Reprezentační ples pro pražskou smetánku

Pravda, poněkud výjimečný bod, ale má svoji logiku. O co jde? Hlavní město zrušilo každoroční reprezentační ples hlavního města (ples pro bohaté) z důvodu zhoršující se covidové situace. V přestřelce s opozicí vysvětlovala radní Třeštíková, že za zrušený ples nebude muset město platit Obecnímu domu stornopoplatky, protože vlastně snobský ples zrušen nebyl, jen byl přesunut na jaro. Občané, kteří nemají z čeho zaplatit všechno to zdražování, budou asi nad touto diskuzí a rozhodnutím pražských konšelů skákat radostí.

Milostivé léto

Tento bod je pro občany, alespoň ty, kteří se dostali do dluhových pastí, určitě zajímavější. Je šancí pro dlužníky městských firem. Ti mohou v období tří měsíců od 28. října do 28. ledna zaplatit jen jistinu, tzn. pouze původní dluh + poplatek exekutorovi (cca 980 korun) a zbaví se tak dluhu. Město v rámci této akce spustilo informační kampaň, včetně bezplatné informační linky pro občany (800 100 000), zavedlo pro občany bezplatnou právní poradnu ve Škodově paláci a také požádalo městské firmy, aby i ony informovaly své dlužníky. V Praze je evidováno v současné době u městských firem 182 exekucí za 283 mil korun. Ne každý dlužník nese za svou situaci vinu, zvlášť v dnešní bezohledné kapitalistické společnosti. Proto tuto šanci vítám.

Rozvoj města

Jedním z hlavních problémů nejen v Praze je dostupnost bydlení. KSČM podporuje bytovou výstavbu, a to takovou, kterou si budou moci dovolit nízko a středně příjmoví občané, mladé rodiny, senioři. Na druhou stranu odmítáme zástavbu zeleně a zahušťování sídlišť. Zároveň požadujeme, aby bytovou výstavbu provázela výstavba nutné infrastruktury. Na prvním místě musí být zájem lidí, ne zisky developerů. Tohoto problému se týkala i diskuze kolem rozvojového území Prahy 9, Letňan, Kbel, Čakovic a dalších městských částí, ve kterých se počítá s masovou bytovou výstavbou. S čím se však už tolik nepočítá, to je další infrastruktura, dopravní obslužnost, výstavba škol. Existují oprávněné obavy starostů dotčených městských částí z dopravního zatížení, chybějících kapacit škol, kanalizace, plynu, elektřiny. Pro KSČM je právo na bydlení jedním ze základních práv člověka. Nesmí se však přitom zapomínat na všechno, co s bytovou výstavbou souvisí, a to je zmíněná dopravní obslužnost, místa k parkování, základní a mateřské školy, obchody služby, zdravotní střediska a další občanské vybavení.

Marta Semelová, předsedkyně KV KSČM Praha

Postřehy z červnového jednání pražského zastupitelstva

Poslední předprázdninové jednání Zastupitelstva hl. m. Prahy neporušilo tradici a končilo jako obvykle v pozdních nočních hodinách. V jeho průběhu a zvlášť potom v jeho závěrečné části se u značné části výrazně projevovala únava a neochota v klidu naslouchat diskutujícím. Předsedající tak co chvíli přerušoval jednání a žádal přítomné o klid.

Troška z nabitého programu

K 75 bodům programu přibyly (také jako vždy) nově navržené tisky, konkrétně 24 bodů, s jejichž obsahem se zastupitelé mohou seznámit až před jednáním. Jaká je pak příprava na jednání a zodpovědné hlasování, není třeba komentovat. Mezi červenými, tedy nově zařazenými tisky, jsme mohli vidět návrh smlouvy o výpůjčce uměleckých děl "Slovanské epopeje" Alfonse Muchy Moravskému Krumlovu, granty a dotace všeho druhu, přípravu činnosti tzv. Metropolitního zdravotnického konsorcia, záměry veřejných zakázek, kupní smlouvy, převody pozemků a další.

Metro D z Pankráce do Nových Dvorů

První úsek metra D získal jednomyslný souhlas zastupitelů. Předcházela mu však dlouhá diskuze, která se točila především kolem financování. Výstavba tohoto úseku za zhruba 52 miliard korun není bez překážek. Zastupitelé se totiž mimo jiné zaručili za financování plánované stavby, a to dosud není dořešeno. Stále visí ve vzduchu podíl státu na financování metra, což v dobách socialismu bylo naprosto běžné. Současný režim má ale jiné priority. Další je problém nedořešené otázky podjatosti hlavního města v souvislosti s budoucí stanicí Olbrachtova. Podnět o podjatosti podal spolek Pankrácká společnost, která mj. nesouhlasí se zmíněnou stanicí. Podnětem se tak musí znovu zabývat ministerstvo dopravy. Pokud se to nedořeší, dojde k odložení stavby a tím k navýšení financí. Maně si vzpomínám na stavbu tunelu Blanka. Za zmínku stojí i skutečnost, že zatím nelze vyhlásit vítěze výběrového řízení na dodavatele - posuzuje to ÚHOS. Ředitel dopravního podniku Praha se sice zaklíná tím, že tendr byl transparentní, ale kdoví...

Doprava není jen metro

A tak se řešila také chystaná stavba nového Dvoreckého mostu přes Vltavu, který by měl směřovat od Lihovaru do Braníka, a sloužit by měl ne automobilové, ale výhradně městské hromadné dopravě. Svým způsobem se dopravy v Praze týkají i koloběžky. S těmi se, zvlášť v centru města, potkávají lidé na chodnících i ulicích. Občas nestačí uskakovat, dosahují totiž nemalé rychlosti, speciálně ta sdílené s elektrickým pohonem. Město by mělo mít možnost tento způsob sdílené dopravy regulovat dodatkovými značkami, odtahovat je a vydávat povolení k jejich provozování. Provozovatelé by pak měli splňovat určité technické parametry, měli by mít pojištění a registrační značky. To je všechno, co by bylo potřeba. Parlament však tuto potřebu necítí a legislativní úpravu nepodpořil. Tak se to zkusí znovu.

Muchova epopej odjede do Moravského Krumlova

Kdy přesně, to nikdo neví, prý je to tajné. Co ale víme je, že zastupitelé schválili zápůjčku cyklu dvaceti obrazů na dobu pěti let. Během této doby bude město hledat prostory k umístění tohoto uměleckého díla v Praze. Nutno říci, že Moravský Krumlov splnil při adaptaci zámku, kde bude dílo vystaveno, všechny podmínky Prahy. Otázka je, zda Praha naplní podmínky pro následné umístění epopeje. Zatím je ve hře galerie v developerském projektu Savarin v blízkosti Václavského náměstí, kam by se měla umístit na dobu 25 let. Během těchto let počítají radní s výstavbou nových prostor pro toto dílo na Těšnově.

Občany pálí necitlivé zahušťování

Řešily se tak hned dvě petice, které spolu souvisely a týkaly se Písnice a Libuše. Obyvatelé Písnice si za poslední roky užili své, to když jim ČEZ prodal jejich byty. Kauza byla hodně sledovaná a my, jako komunističtí zastupitelé a poslanci jsme se v této záležitosti významně angažovali. Nyní se občané dané lokality opět pustili do boje. Hrozí zde totiž zástavba zeleně, kam chodí rodiny s dětmi, senioři a další obyvatelé z celého okolí za kouskem přírody a pohybem. Je logické, že chtějí tento kousek přírody pro své volnočasové aktivity zachovat. Očekávala bych vstřícnost a pochopení ze strany vedení města v čele s piráty, kteří si boj za životní prostředí a výsadbu stromů dali jako svůj štít. Minulé zastupitelstvo dokonce schválilo klimatický plán za 250 miliard, kde je hned na začátku uveden záměr zřizování nových parků. Občané chápou, že byty jsou potřeba, ale chtějí jednat o konkrétní podobě výstavby s ohledem na zeleň a kulturu bydlení. Jenomže nedaleko je plánována nová stanice metra D a masová výstavba v jeho okolí je pro developery velmi lukrativní záležitost. Kdo asi bude vítězem?

Marta Semelová, předsedkyně KV KSČM Praha - 17. 6. 2021

Nejen o rozpočtu
bylo poslední letošní pražské zastupitelstvo

Program jednání svědčí o neochotě jednat s opozicí

Ani covid nedokázal zestručnit a zefektivnit jednání prosincového Zastupitelstva hl. m. Prahy, které proběhlo minulý týden. Spousta bodů a ještě víc planých řečí ze strany některých zastupitelů, kteří potřebovali v závěru roku upozornit na to, že tady jsou. Je pravda, že velkou roli v tom hraje způsob projednávání některých závažných témat ze strany koalice (Piráti - TOP 09 a STAN Spojené síly pro Prahu, Praha sobě), kdy některé předložené materiály dostávají zastupitelé pozdě a to tak, že je ani patřičný výbor nestačí předem projednat. Diskuze s opozicí má prostě značné rezervy. Vzpomínám si, jak byla tato praxe některými dnešními mocnými kritizována v minulém volebním období. Stejně jako praxe nevyslyšet opozici v momentě, kdy chce některá témata zařadit na program jednání. Tentokrát byla zmiňována Slovanská epopej, pro níž není dosud postaven objekt na území metropole, který by byl důstojným stánkem tak, jak si to přál autor epopeje Alfons Mucha. V tomto případě ovšem došlo k dohodě, že příslušná radní přijde s návrhem řešení, aby hlavní město o toto umělecké dílo nepřišlo. Velká diskuze se strhla i kolem dalších témat, jako je vyhrazení jízdních pruhů pro městskou veřejnou dopravu, vyhláška o provozování hazardu či rozšiřování Letiště Václava Havla, proti čemuž protestují občané Prahy 6 a přilehlých obcí i ochranáři životního prostředí.

Dlouhá diskuze o rozpočtu

Stěžejním bodem tohoto jednání byl samozřejmě rozpočet hlavního města na příští rok, jehož projednávání zabralo půl dne. Patřičné kritice neunikli poslanci, kteří schválili daňový balíček, díky němuž přijdou kraje o určité finance. Bez řádné kompenzace tak budou dopady v souvislosti s koronavirem ještě znásobeny, celkové odhady se pohybují kolem 10 miliard. Rozpočet zůstává prakticky jen udržovací, aniž by byla předložena dlouhodobější vize, rozpočet pro budoucnost. Počítá se s pokračování rekonstrukce dolní části Václavského náměstí, s přípravou koncertního sálu Vltavská, renovací holešovické tržnice či dostavbou Průmyslového paláce. Pokračuje i tolik každoročně kritizované nízké čerpaní kapitálových prostředků, letos jen na úrovni 34 procent. Neschopnost realizovat investice se projevují v každodenním životě Pražanů. Jen malý příklad: Z mostů přes Vltavu se má pouze zahájit několikaletá rekonstrukce Barrandovského mostu, přičemž řada jiných mostů je v předhavarijním stavu...a nic. Minimálně jsou čerpány i peníze na participativní rozpočty městských částí, které tak zahazují možnost dát lidem šanci zapojit je do zkvalitňování životního prostředí a kultury bydlení. Tento stav je pak zneužíván pravicovou opozicí k zpochybňování participativního rozpočtu, který svého času prosadila KSČM, a na který je pro příští rok vyčleněno 50 milionů korun. Ani proklamovaná priorita vzdělávání není patřičně zohledněna, stejně jako podpora podnikatelského sektoru ve stávající krizi, chybí podpora restartu ekonomiky. Celý rozpočet je protknut škrty s výjimkou veřejné dopravy, provozu městských částí a svozu odpadu. Součástí usnesení k schválenému rozpočtu je i vyjádření nesouhlasu s daňovým balíčkem bez řádných kompenzací, žádost o konzervativní přístup starostů při sestavování rozpočtů městských částí a výzva k vyššímu čerpání peněz na participativní rozpočty.

Nová dráha na letišti dostala zelenou

Tři hodiny trvala debata k výstavbě paralelní dráhy na pražském letišti. Vedení města tuto změnu, která má zvýšit kapacitu na 30 milionů cestujících ročně, původně odmítlo. Výstavba je kritizována zejména z hlediska ekologických dopadů, zvýšení emisí a hlukové zátěže. Paralelní dráha přiblíží letecký provoz bytové zástavbě. V tom smyslu vznikla i petice místních občanů, která byla projednávána současně s předloženým tiskem. Po diskuzi, která ukázala na nesoulad v radniční koalici, byla změna schválena, stavba má začít v roce 2027.

Petice proti zdražování jízdného a omezování MHD

Další projednávaná petice se týkala nesouhlasu se zdražováním a omezování městské hromadné dopravy v Praze. Názor občanů, kteří petici podepsali je v souladu se stanoviskem a kroky KV KSČM Praha, který proti tomuto záměru vystupuje dlouhodobě. Spolu s dalšími občany a zástupci různých spolků jsme také na předcházejících zastupitelstvech interpelovali náměstka pro dopravu a žádali jsme ho, aby nerušil slevy, nezvyšoval jízdně ani cenu ročních kuponů a nepřistupoval k omezování MHD. Na rozdíl od tehdejší odpovědi, kdy nepovažoval zdražování za nic, co by finančně ohrožovalo rodiny, byl tentokrát opatrnější s tím, že mu nepřipadá v současné době, kdy mnozí přicházejí o práci, o příjmy, zdražování vhodné. Nicméně nezapomněl dodat, že k tomu stejně jednou bude muset dojít. Jak správně zaznělo v minulosti z našich úst a i tentokrát z řad veřejnosti, jedno zvyšování cen nelze odtrhnout od druhého. Zdražuje se prakticky všechno, zdražovat se bude dál a doplatí na to rodiny s dětmi, senioři a nízko i středně příjmoví obyvatelé. Praha se stává luxusem, který si ne každý už může dovolit.

Družstevní bydlení

KSČM na všech úrovních léta požaduje dostupné bydlení pro každého a podporu družstevního bydlení. Opakovaně s tímto požadavkem vystupujeme v parlamentu, na zastupitelstvech, náš postoj vysvětlujeme občanům. Dostupnost bydlení v Praze se neustále zhoršuje. Ceny bytů, nájmy a další náklady na bydlení jdou do výše, na kterou už nemají ani středně příjmoví obyvatelé. Oproti bydlení v osobním vlastnictví vychází družstevní bydlení levněji. Realizace projektu dostupného družstevního bydlení byla konečně na prosincovém jednání schválena. Město počítá s vlastnictvím pozemku a se zřízením práva stavby ve prospěch družstva k němu. Tato forma spolupráce by měla pořízení bytu zlevnit. Výstavba bude financována z úvěru a ze zaplacení maximálně 25 % ceny bytů družstevníky včetně hlavního města, které bude mít právo nájmu k 1/3 bytů. Zájem realizovat družstevní výstavbu bytů projevilo v současné době už několik městských částí.

Spolkové bydlení

Dalším projektem schváleným pražskými zastupiteli je spolkové bydlení. Cílem má být poskytnout občanům bydlení za měsíční náklady nepřevyšující 30 % čistého mediánového příjmu v Praze. Mělo by se jednat o partnerství města a fyzických osob realizované prostřednictvím spolku, který založí občané. Město se spolkem uzavře smlouvu o právu stavby na pozemku ve vlastnictví HMP a stane se jako jediná právnická osoba členem spolku. Ten zajistí stavební projekt, potřebná povolení k výstavbě, financování a realizaci stavby. Právo stavby bude uzavřeno na 99 let (po splacení všech úvěrů může skončit i dříve) a členové se rozhodnou, zda budou byty privatizovat či se stanou nájemníky městského bytu. Ovšem kdoví, co bude za 99 let a také jaká bude skutečná cena takového bydlení.

Tolik pár perliček z posledního letošního zasedání pražského zastupitelstva. Všem čtenářům i pracovníkům redakce Haló novin teď už jen přeji krásné Vánoce a ať se ten příští rok nám všem vydaří.

Marta Semelová, předsedkyně KV KSČM Praha

Informace z červencového jednání zastupitelstva HMP

Nevěřte slibům pirátů

Hádky a spory ve vedení města neberou konce. Hádá se nejen koalice s opozicí, ale jak psi se rvou mezi sebou i jednotlivé koaliční strany (Piráti, TOP 09-STAN-KDU-ČSL-Spojené síly pro Prahu, Praha sobě). Na posledním jednání pražského zastupitelstva v červenci to bylo kvůli družstevnímu bydlení. Díky neschopnosti radních a nevůli schválit toto téma na program jednání zastupitelstva je družstevní bytová výstavba opět v nedohlednu. Přitom v programovém prohlášení Rady HMP slibují koaliční strany, že zlepšit dostupnost bydlení je jeden z jejich hlavních cílů. Zavazují se podpořit výstavbu realizovanou stavebními bytovými družstvy či neziskovými subjekty, a to zejména poskytnutím vhodných pozemků (např. formou pronájmu). Nejde však jen o družstevní výstavbu, ale také o byty městské. I na to programové prohlášení pamatuje, když se zavazuje, že tyto byty bude pronajímat občanům Prahy, kteří vzhledem ke svým příjmům nedosáhnou bez podpory na tržní nájem bytu - zejména seniorům, rodinám s dětmi a znevýhodněným, a dále občanům, kteří vykonávají důležité profese (učitelé, policisté, strážníci, hasiči atd.).

Tolik sliby, nyní realita. Na zmiňovaném zastupitelstvu jsem kvůli bydlení interpelovala radního Adama Zábranského (Piráti). Hlavní město se totiž v rozporu se svými proklamacemi rozhodlo nájmy v městských bytech zdražit. A nejedná se o zanedbatelnou částku, půjde až o trojnásobek nájmů současných, z nynějších 56 - 73 Kč/m2 se vyšplhají na 132-164 Kč/m2! K tomu rostou poplatky za svoz odpadů, energie, za vodné a stočné, potraviny a další základní životní potřeby. Navíc mnohé rodiny v době koronavirové krize přišly o nemalou část svých příjmů, mají dluhy, hrozí jim exekuce. Přitom městské byty jsou určeny právě pro ohrožené skupiny obyvatel, pro nízko a středně příjmové, pro rodiny s dětmi, samoživitelky, seniory, osoby se zdravotním postižením. Piráti brzy zapomněli na své sliby. Radní Adam Zábranský se dokonce proti obsahu mé interpelace ohradil s tím, že jsou to právě oni, kteří po letech našli odvahu nájmy v městských bytech zvýšit.

Pro KSČM toto chování žádnou odvahou není! Je to odírání těch, kteří už nemají, kde brát. Je to hazard s lidskými životy, který povede k nárůstu chudoby (včetně dětí), k vystěhovávání, protože lidi na nájmy mít nebudou, k nárůstu bezdomovectví. Bydlení se jako pirátská vlajková loď pod tíhou dávno zapomenutých slibů pomalu potápí i s celou koaliční osádkou.

Naše řešení jde jiným směrem: stavět městské a družstevní byty s nižším nájemným (na 1 000 obyvatel 60 nájemních bytů; výstavba 8 000 bytů ročně), zastropovat nájmy (75 Kč/m2), regulovat náklady na bydlení a zdanit prázdné a investiční byty spekulantů.

Marta Semelová, předsedkyně KV KSČM Praha, červenec 2020

Z mimořádného jednání pražského zastupitelstva
 11. června 2020 

Jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet

Čtvrteční mimořádné jednání pražského zastupitelstva nevybočilo ze zajetých tragikomických kolejí. Přehlídka rozvláčných projevů o ničem, snad jen o vlastní důležitosti a nepostradatelnosti. Původní záměr opozice, která zastupitelstvo svolala, jednat pouze o uzavírce Smetanova nábřeží, se rozrostl o dopady koronavirové krize, o podezřelý proces přijetí "Záručního fondu COVID PRAHA 2020" a o dalších 42 bodů, které z časových důvodů neprojednalo minulé zastupitelstvo řádné. Ale především o trapnou snahu o sebezviditelňování se, a to ze strany koalice i opozice. Musím přiznat, že jsem chvílemi až litovala nově zvoleného mladého člena VV KV KSČM Praha Petra Vlčka, který se tohoto jednání spolu se mnou poprvé zúčastnil. V pražské stranické organizaci se totiž pravidelně zabýváme tím, jak lidem pomoci v jejich každodenních problémech. V minulých týdnech a měsících to mnozí naši členové prokázali konkrétními činy, kdy pomáhali starším spoluobčanům, osobám se zdravotním postižením, rodinám s dětmi a dalším. A stávající pražští zastupitelé? Namísto řešení problémů lidí, na něž tvrdě dopadají stále vyšší nájmy, ceny vodného a stočného, svozu odpadů a další náklady související s bydlením, vysoké ceny potravin a základních životních potřeb, namísto starostí o zaměstnance, kteří z důvodu koronavirové krize přišli o práci, jen vzájemná napadání, urážky a předvádění se. Arogance primátora, falešně znějící výkřiky pravice, volající po slušnosti a odsuzující korupci a lži, do toho politické námluvy hnutí ANO a ODS. Člověk jakoby neexistoval. Na voliče si vzpomenou zase až před volbami, kdy budou potřebovat jejich hlasy.

Marta Semelová, předsedkyně KV KSČM Praha